Zalecenia po usunięciu zęba

Najczęstsze powikłania po usunięciu zęba – co to jest suchy zębodół?

Suchy zębodół, zwany również pustym, jest to poekstrakcyjne powikłanie po usunięciu zęba. W pustym zębodole nie może wytworzyć się skrzep lub też zostaje on nieumyślnie wypłukany – wtedy też z dostatecznego braku ochrony miejsce po usunięciu zęba pozostaje puste i jest narażone na zakażenie bakteryjne objawiające się silnym, rwącym bólem, który nierzadko promieniuje aż do skroni, wysoką gorączką oraz ogólnym osłabieniem organizmu.

Suchy zębodół rozwija się zwykle w 2-3ej dobie od wykonanego zabiegu – mniej więcej tyle właśnie potrzeba, aby bakterie zaatakowały miejsce po usuniętym zębie, które nie jest przecież w żaden sposób chronione. Jeżeli po upływie 2-3 dni od usunięcia zęba zaczyna męczyć nas doskwierający i pulsujący ból, najczęściej oznacza to szybki rozwój infekcji w obrębie pustego zębodołu. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, to niezwłocznie zgłosić się do stomatologa (najlepiej tego, który dokonywał ekstrakcji), celem postawienia diagnozy i zastosowania odpowiedniego leczenia.

Jak uniknąć powikłań po usunięciu zęba?

• założony tampon należy trzymać w ustach przez pół godziny,
  • nie jeść i nie pić do czasu ustąpienia znieczulenia – minimum dwie godziny,

przez dwa dni:

• nie palić papierosów,
  • spożywać tylko letnie posiłki i napoje,
  • unikać picia przez słomkę,
    unikać napojów gazowanych,  gorących i zawierających alkohol,
  • niczym nie płukać, a myjąc zęby tego samego dnia, omijać miejsce po usuniętym zębie; po umyciu zębów wypluć tylko pianę z pasty, bez płukania, ; po tym czasie należy być ostrożnym, aby nie wypłukać skrzepu,
  • stosować dietę miękką,
  •  unikać dużego wysiłku fizycznego, przebywania na słońcu w upały,
  • Nie uprawiać sportu, nie wykonywać pracy fizycznej oraz korzystać z sauny, siłowni,basenu itp.

W razie potrzeby należy przyjąć lek przeciwbólowy np. Apap, Ibuprom, Paracetamol, Nurofen, Panadol. Nie stosować Aspiryny – może powodować krwawienie z rany.
Zalecane są zimne okłady na policzek w okolicy usuniętego zęba,
Gdy usuwany był górny ząb, przez 24 godziny nie wydmuchiwać nosa. Zachować ostrożność przy kichaniu.
Po dwóch dniach można zacząć stosować płukanki lecznicze.
Wszelkie niepokojące objawy (np. gorączka, obrzęk) lub wątpliwości wymagają konsultacji lekarskiej.

Zalecenia po wybielaniu zębów

• 2 godziny po zabiegu nie spożywać żadnych pokarmów , pić tylko wodę mineralną,
  • “Biała dieta”, czyli „nic, co mogłoby pobrudzić białą koszulę” zalecana przez 2 tygodnie, ponieważ w tym właśnie okresie nasze zęby są „chłonne jak gąbka”.

Należy unikać :

• pokarmów i napojów barwiących zęby: kawy, herbaty, czerwonego i różowego wina, jagód, porzeczki, wiśni, szpinaku, marchwi, pomidorów, papryki, kukurydzy, żółtka jaj, curry, niektórych zup, ciemnych sosów, czerwonych buraczków, barszczu, coli i innych napojów gazowanych, soków owocowych, itp.
  • palenia papierosów.
  • gorących i bardzo zimnych pokarmów i napojów ze względu na mogącą wystąpić przejściową nadwrażliwość pozabiegową.

Dozwolone są:

• pokarmy pozbawione barwników: jasne pieczywo, sery, mleko, jogurty (najlepiej nie owocowe – te również barwią), ziemniaki, biały ryż, płatki kukurydziane, owsiane, drób, ryby, owoce (banany, gruszki, jabłka),
  • woda mineralna (więcej niż zazwyczaj),

W przypadku nadwrażliwości pozabiegowej stosować odpowiednie pasty do zębów jak Sensodyne, Colgate Sensitive Pro-Relief, Elmex Sensitive itp.
Szkliwo po zabiegu jest częściowo odwodnione i “chłonie” wszystkie płyny znajdujące się w jamie ustnej.
Wypełnienia kompozytowe tzw. “plomby” nie wybielają się, dlatego po około 12 dniach od zabiegu, gdy kolor własnych zębów osiągnie równowagę, należy je wymienić by uzyskać pełny efekt.
W przypadku wybielania nakładkowego „biała dieta ” trwa przez cały okres wybielania, czyli 2 tygodnie oraz 3 dni od zakończenia

Brak zastosowania się do powyższych zaleceń może spowodować utratę oczekiwanego efektu wybielania zębów.

Zalecenia dla pacjenta ortodontycznego, noszącego stały aparat

Należy pamiętać, że sukces leczenia ortodontycznego zależy w znacznym stopniu od
pacjenta, który musi ściśle współpracować z lekarzem prowadzącym leczenie i bezwzględnie
wypełniać zalecenia. Ortodonta odpowiedzialny za Państwa leczenia nie może odpowiadać za
Państwa zaniedbania.

1. Higiena jamy ustnej.

Naklejone elementy aparatu ortodontycznego są miejscem
zwiększonej retencji płytki nazębnej i resztek pokarmowych. Z tego względu podczas
leczenia ortodontycznego należy dokładnie myć zęby pastą po każdym posiłku i używać
płynu do płukania jamy ustnej. Należy stosować środki dostępne na rynku, zawierające fluor
(chyba, że lekarz zaleci inaczej). W przypadku niestosowania się do powyższego zalecenia,
dla zachowania zdrowych zębów, lekarz może zadecydować o konieczności zdjęcia aparatu.

2. Przestrzeganie harmonogramu wizyt.

Wizyty ortodontyczne odbywają się w zależności
od rodzaju aparatu co 4-8 tygodni. Nie zgłaszanie się na wizyty powoduje przedłużenie
leczenia i zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań. W przypadku uszkodzenia aparatu
konieczne są dodatkowe wizyty w celu usunięcia usterki i zabezpieczenia prawidłowego
działania aparatu.

3. Czynne uczestniczenie w procesie leczenia.

Niektóre procedury leczenia aparatem stałym
wymagają aktywnego uczestnictwa pacjenta w procesie leczenia. Dotyczy to konieczności
codziennego noszenia wyciągów międzyszczękowych, wyciągów zewnątrzustnych i aparatów
retencyjnych itd.. Brak zaangażowania i systematyczności ze strony pacjenta spowoduje
zahamowanie postępów leczenia. Konieczne jest też zgłaszanie na bieżąco swoich
spostrzeżeń, dyskomfortu i niepokoju dotyczącego leczenia. Dobra komunikacja pacjent-
lekarz zwiększa twoje bezpieczeństwo.

4. Wzmożona ostrożność.

Aparat jest z założenia tymczasowo naklejony na zęby pacjenta,
gdyż istnieje konieczność jego bezpiecznego zdjęcia po zakończeniu aktywnego leczenia. Z
tego powodu jest on narażony na uszkodzenia w przypadku braku ostrożności ze strony
pacjenta. Najważniejsze jest uważne spożywanie twardych pokarmów. Nóż i widelec jest
najlepszym przyjacielem pacjenta w trakcie leczenia. Twarde pokarmy należy kroić na małe
kawałki tak aby nie odgryzać ich przednimi zębami. Nie należy też manipulować przy
aparacie np.: długopisem, ołówkiem lub palcem.
Stan po leczeniu jest wypadkową zbiorowego wysiłku ortodonty, personelu gabinetu, ale
również pacjentów i ich rodziców. Twój piękny uśmiech i zdrowie zębów zależy również od
ciebie.

Dieta z aparatem stałym

Osoby z aparatami stałymi powinny liczyć się z pewnymi ograniczeniami dietetycznymi. Mają one wpływ zarówno na przebieg samego leczenia ortodontycznego (na przykład poprzez częste odklejanie się zamków ortodontycznych) jak i ewentualne negatywne następstwa tego leczenia (na przykład poprzez powstanie nowych ubytków próchnicowych). Ryzyko powyższych negatywnych sytuacji można zminimalizować przestrzegając określone zalecenia dietetyczne.

Osoby użytkujące aparaty stałe powinny unikać gumy do żucia, która może odkleić zamki lub nawet odcementować pierścienie. Z tego samego powodu należy unikać spożywania lepkich, ciągnących się pokarmów, na przykład toffi, cukierków typu „krówki” i innych podobnych. Tego typu słodycze oprócz ryzyka odklejenia elementów aparatu znacząco podnoszą ryzyko próchnicy, gdyż oblepiają zamki aparatu i trudno je stamtąd usunąć.

Pacjenci ze stałymi aparatami powinni również unikać twardych pokarmów, takich jak orzechy, sezamki, twarde herbatniki, spieczone skórki pieczywa. Spożywanie tego rodzaju produktów niesie ze sobą ryzyko odklejenia zamka ortodontycznego.

Należy także zwrócić uwagę, że ligatury (gumeczki, którymi mocuje się metalowy łuk do zamków), mogą przebarwiać się pod wpływem silnie barwiących pokarmów i napojów, t. j. wino, buraki, curry, jagody itp. Będzie to szczególnie zauważalne w przypadku białych lub przezroczystych ligatur. Problem ten oczywiście znika wraz z kolejną wizytą  i wymianą gumek na nowe.